Controls
Register
Archive
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Mer vold, sex og drap

Jeg leste Racines Fedra her forleden dag, og kom til å tenke på at jeg har lovet dere flere mytekretser. Racines tragedie, for det er en tragedie, er hentet fra den athensk-minoiske mytekretsen. Den er interessant. Himmel møter jord. Gjennom slektsleddene i alle fall. Aricia, etterkommer av jorden, figurerer ikke like prominent i den eldre mytekretsen som hun gjør i Racines tragedie, men Helios, solens, slekt er sentral.

Historien begynner med guddommelig utroskap: Helios, Solen, som hver dag reiser over himmelen, blir vitne til kjærlighetsgudinnen Afrodites utroskap med krigsguden Ares. Afrodite er gift med smedeguden Hefaistos og burde derfor ikke leke med andre. Helios sladrer til den forsmådde ektemann som tar en passende hevn: Han smir usynlige lenker (noe han også gjorde ved andre anledninger og sikkert var ganske god på) på sengen, og disse binder Afrodite og Ares i en uheldig stilling, og jo mer de sloss for å komme løs, jo strammere ble de bundet. Hefaistos inviterte alle gudene for å komme og le av paret.

Afrodite likte ikke dette noe videre, og Afrodite er en noe langsint kvinne. Hun bestemte seg for å hevne seg på Helios' ætt gjennom hans datter Pasifaë. Denne giftet seg med kong Minos, sønn av Zeus og Europa, som jeg nevnte i min forrige mytologi-artikkel. Pasifaë ble mor til Minotauros som Minos stengte inne i labyrinten. Det kan spekuleres i om Afrodite hadde sitt å gjøre også med denne galskapen, men historien forteller at det var Poseidons raseri som gjorde dronningen forelsket i en vakker okse.

Tilknyttet denne historien er fabelen om Daidalos, labyrintens arkitekt, og hans sønn Ikaros, som begge ble stengt inne i labyrinten for å ikke røpe dens hemmelighet. Daidalos var imidlertid sivilingeniør, og utdannet til å tilpasse seg enhver situasjon. Han konstruerte vinger av voks til seg selv og sønnen, men sønnen fløy som kjent for nær solen slik at voksen smeltet og styrtet i havet. Daidalos dro til Cumae (som også figurerer i min forrige artikkel) og hogde inn historien i en port.

Det er i forbindelse med Minotauren tragedien virkelig begynner å utspille seg for Helios' etterkommere. Som straff for at kong Aigevs drepte kong Minos' sønn, krevde Kreta en sending av sju gutter og sju jenter årlig. Disse ble foret til Minotauros i labyrinten. Den tredje gangen dro Aigevs' (eller Poseidons', alt etter hvilken historie du hører på) sønn, Theseus med dem, og da han kom til Kreta var han selvsagt så fantastisk kjekk at begge Minos' døtre forelsket seg i ham med en gang.

Jeg regner med at dere kjenner til historien om hvordan Ariadnes tråd reddet Thesevs: Uten den ville han ikke vært i stand til å finne veien ut av labyrinten etter å ha drept monsteret. Som takk tok han med seg Ariadne fra Kreta, men ble raskt lei av henne og satte henne fra seg på en steinknaus, på Naxos. Historiene varierer med hensyn til hvorvidt hun døde eller ble hentet at Dionysos og ble hans kone. Disse to historiene er faktisk forenbare, da Dionysos er en såkalt khtonisk guddom, altså underjordisk, tilhørende dødsriket. Ariadne er i noen historier en slags dronning i underverdenen.

Thesevs giftet seg så med Fedra, Ariadnes søster, og tar henne med hjem til Athen. Men Afrodites hevn er ikke særlig snill. Hun kaster en vill og ulovlig lidenskap over Fedra: Hun forelsker seg i Hippolytos, Thesevs sønn med amazonedronningen Hippolyta (eller Antiope, avhengig av tradisjonen). Dette er incestuøs og dermed fryktelig ulovlig kjærlighet, i tillegg til at det selvsagt ville innebære et svik mot kongen, noe som bare gjør det verre. I Racines versjon er Fedra ikke en spesielt usympatisk karakter, heller det motsatte, men i eldre versjoner er hun ikke snill: Hun legger ann på stakkars unge Hippolytos, og da han avviser henne, anklager hun ham for å ha voldtatt henne. Thesevs reagerer i raseri, og nedkaller Poseidons hevn over ham. Han blir drept av et sjøuhyre.

Hos Racine kjemper Fedra mot Afrodites hevn, men gir etter når hun tror Thesevs er død (han reiser jo som alle store helter til dødsriket - men i motsetning til de fleste, flørter han med Hades' kone når han er der). Det er heller ikke Fedra, men hennes tjenestepike Oinone, som anklager Hippolytos (det var 'usannsynlig' at en høybåren kvinne skulle falle til slike dybder). Enden er imidlertid den samme: Hippolytos dør. Heldigvis finnes guder og halvguder som kan ordne opp i urettferdighet, og Hippolytos vekkes opp igjen av legeguden Asklepios (sønn av Apollon), og lever videre.

Comments

Tor,  15.11.05 23:49

Spennende. Man kan aldri få nok av mytekretser. Men det var ikke så mye sex og drap denne gangen?

Forøvrig burde noen gjøre noe utav historien om sivilingeniøren Daidalos. Kanskje den kan erstatte sivilingeniørtegneserien man kan lese i hovebygget.

Camilla,  15.11.05 23:51

Vel, sex og drap kan hevdes å figurere i historien om Thesevs og Ariadne. Og Pasifaë drev jo også med sitt. Jeg burde kanskje gått inn på Thesevs' utallige kvinnehistorier for å krydre artikkelen, men det er eksamenstid. Hippolytos blir jo også drept. Og jeg glemte vel å si at Fedra tar livet av seg.

Tor,  15.11.05 23:53

Kvinnehistorier!
*tramp, tramp, tramp*
Kvinnehistorier!
*tramp, tramp, tramp*

Camilla,  15.11.05 23:56

Det får du finne selv, din snusk. Jeg har eksamen.

Anders,  16.11.05 01:44

Når skal vi i Calcuttagutta begynne å leve som de greske gudene? Jeg krever at vi begynner å ha oss med hverandre for deretter å drepe, voldta, torturere, mobbe, piske og spamme de man misliker. Jeg blir litt lei meg hvis ikke to av dere klarer å drepe hverandre, også skape en blodig feide mellom familiene deres som varer 10 generasjoner. "kom an no gutta!, Vi klare detta!"

Anders K.,  16.11.05 12:55

Og togaparty hver dag!

Jørgen,  16.11.05 14:22

Og hedonister i overflod, som ligger på divaner og gulper i seg druer mens de søler druejuice rundt munnen og på magen.

Tor,  16.11.05 15:52

Morsomt at du skulle nevne togaparty. Senest på lørdag sa jeg at vi burde ha slikt oftere. Eller i det hele tatt. Hva med å gjøre den halvårlige middagen hos meg i julen til et togaparty?

Anders,  16.11.05 18:30

Hvorfor skal du alltid ha halvnakne fester når jeg er i en annen by?

Anders K.,  16.11.05 18:39

Jeg skal stryke togaen og flette friske laurbær. Så lenge det serveres helstekt svin på spidd, og druer blir sluppet ned i gjestenes munner av deilige sylfider.

Jørgen,  17.11.05 09:10

"We are amused."

Når det er snakk om togaparty så kan jeg ikke la være å tenke på Hedonist-Bot i Futurama. Artig type.

Anders K.,  18.11.05 14:44

Jeg har stort sett forholdt meg passiv til Futurama. Men én ting har bitt seg fast: Han roboten som ler akkurat som Oscar Wilde (regner jeg med) mens han har laurbærkrans og masse føtter for å kunne ligge og spise samtidig. Dreier det seg om samme person?

Jørgen,  18.11.05 15:24

Det er den samme, ja.

Anders,  18.11.05 17:52

Tror jeg så han på byen sist fredag.

Anders K.,  19.11.05 20:14

Han har en look-alike i Bergen, som sikkert alle menn under 40 som har vært i Bergen i mer enn to sekunder har møtt. Han heter "Roy fra Askøy", bryter seg inn på alle fester, går alltid rundt i den samme gamle lilla smokingen og er en slik homo som gir andre homoer rykte på seg for å gå rundt og være innpåslitne, konstant dritkåte og uforstående til heterofili og/eller at folk bare ikke vi ligge med ham. Han har helt lik stemme, i alle fall.
Camilla,  15.11.10 01:12

Hos Tor?

Jørgen,  15.11.10 13:19

. Tapped out!
Category
Religion
Tags
dannelse
gresk mytologi
athensk-minoiske mytekrets
Pasifae
Minos
Minotauros
Aigevs
Thesevs
Ariadne
Fedra
Hippolytos
Views
5718
Google hits
21
Last google search
myten om thesevs og ariadne.